43 dagar.


Jag ser väldigt mycket fram emot att få äta den indonesiska maten igen när vi kommer tillbaka till Bali. Jag älskar verkligen ris och de sista veckorna innan det var dags att åka hem åt jag det frukost, lunch, middag.

Det allra bästa är Padang food. Det finns små padang ställen nästan överallt i Kuta. De har som ett skyltfönster eller en disk full med olika tallrikar, formar och skålar fyllda med allt från kyckling, fisk, potatis, ägg, tempe, grönsaker och en massa goda såser. Så får man peka på vad man vill ha och oftast får man det i en liten pappersstrut med ris. Mina favorit saker är gult ris, ayam (kyckling) av någon sort, tempe (det är typ stekta sojabönskakor) i alla dess former, cap-cay (kokta grönsaker), "potatiskakor" och gärna ett halvt kokt ägg med någon röra på. Beställer jag allt detta blir det ioförsig en jättelunch så man får ta lite under olika tillfällen på dagen. Sen tycker jag det är mysigtas när man köper med sig det och sitter på golvet och äter det med händerna som riktiga locals. Det låter ganska snuskigt men jag gillar det.


Såhär ser det ofta ut, det ser inte jätteinbjudande ut men när man vet vad man ska välja är det stört gott!


Just padang food är också väldigt billigt. Efter att ha hängt på stranden en hel dag så brukade jag och Malin dra till Freedom surfshop och hänga med killarna där tills de stängde. Dít kom det alltid en liten gubbe på cykel som sålde mat. Av han kunde man köpa en liten strut med ris, lite nudlar, grönsaker och kyckling för 3000 ruphia vilket motsvarar ca 2 kr. Det var hur mysigt som helst att sitta där i surfshopen varje kväll och snacka skit och äta med killarna.



Freedom Surfshop


Kommentarer
Postat av: william

mycket mat!;D

2011-07-19 @ 19:27:37
URL: http://cookieboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0