80 dagar.

Jag har nu varit hemma i två månader men ändå kan det ibland vara svårt att veta vilken sida av vägen jag ska köra på. Både på i Thailand, Australien och på Bali kör de på vänster sida av vägen. Det är alltid lite förvirrande i början men när jag själv va tvungen att sätta mig in i det då vi hyrde en moppe på Bali föll det sig ganska lätt. När vi däremot hyrde vår campervan i australien hände det några gånger att jag hamnade på fel sida, eller för mig rätt sida. Det va även lite extra svårt för på bilarna i Australien sitter blinkersen och vindrutetorkarna tvärtemot än på bilarna här i sverige. Jag vet inte hur många gånger jag satte på vindrutetorkarna istället för att visa åt vilket håll jag tänkte svänga. Som tur va så hade våran campervan automatisk växellåda så vi slapp tänka på det också.
Swat cat - vår campervan

När jag sen väl kom hem och det va dags att börja köra min egen bil va ju allt omvänt för mig igen. Jag hade jättesvårt att veta vilken sida jag skulle köra på, speciellt på små vägar där mitten inte är streckad. Men visst kom jag ganska snabbt in i högertrafiken igen men ibland kunde det hända att jag hamnade på vänster sida.
Jag minns en gång speciellt för inte så längesen. Jag och en vän skulle åka upp till Tvååker för att möta upp några andra kompisar. Jag berättade för henne att hon gärna fick ha lite koll på mig så jag inte hamnade på fel sida och samtidigt vi pratade om det hade jag utan att tänka svängt ut på en ny väg och lagt mig på vänster sida. Helt plöstligt möter vi en bil, det första jag tänker är va fan gör han men sen kom jag snabbt på att det är ju jag som kör på fel sida av vägen!
Moppeutflykt till Tanah lot

Än idag kan jag tycka det är lite knepigt. Tänker jag för mycket på det innan jag svänger kan min hjärna bli lite förvirrad men jag hamnar oftast rätt. Men om 80 dagar är det dags igen att köra på vänster sida.. Can't wait!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0